Når du pakker glas ind

Mere end nogensinde før er emballage og pakning vigtigt. Én ting er din egen samvittighed overfor naturen og den magt du har overfor jordkloden hvis du har en webshop eller fysisk butik. En anden ting er hvad dine kunder forventer af dig i 2020. Dine produkter er ikke længere i hovedfokus når dine kunder forbruger. De ønsker en lækker ‘oplevelsen’ af at handle med dig – Og det gælder fra bestilling, forsendelse og helt til de står med dine produkter i hånden.

Vælg grønt… altså brunt

Når du er på jagt efter det absolut mest miljøvenlige indpakning, så vælg pap, papir eller andet, som er skabt af genanvendelige materialer, som er biologisk nedbrydeligt. Jeg plejer at sige at emballage skal kunne spises før det er godt nok. Så langt behøver du ikke at gå, men jo grønnere du er des større pris vil dine kunder sætte på din integritet og vær’ ikke bleg for, at beskrive dine miljørigtige ambitioner direkte på din hjemmeside. Faktisk kan din pakning således blive et salgsargument, for hvem vil ikke hellere bidrage til en shop der hjælper verden til t blive et bedre sted? Så drop kulørt emballage der er skabt af giftige kemikalier og pak dine pakker i simpelt brunt genbrugspap med et simpelt logo. Dine kunder vil elske det.

Når du pakker glasflasker eller -krukker ind

Traditionelt har bobleplast været den foretrukne indpakning af glas, keramik eller andet som ikke tåler ridser eller kraftige slag. Men et langt mere miljøvenligt alternativ er bølgepap eller forskellige former for pap-indsatser i kassen, som kræver langt mindre af naturen. Drop også flamingokuglerne og erstat dem med fx træuld og SizzlePak, som er genbrugt af naturlige restmaterialer af træ og papir. Det ser flot ud i en vinkasse eller hvis du fx sælger hjemmelavede skønhedsprodukter, marmelade eller noget helt andet.

Før et klimavenligt sortiment

Et CO2-venligt sortiment er hyper-populært lige nu. Ingen ønsker at deres produkter kommer langvejsfra og bliver fragtet over vand og land fra den anden side af jordklode. Langt hellere vil forbrugerne støtte lokale og danskbaserede producenter, som bruger råvarer der kan findes i vores egen natur. Faktisk vil mange gerne gå en smule på kompromis med udseende og kvalitet, så længe de er sikret at de støtter en god sag – og for guds skyld ikke bliver ført bag lyset. Vær’ åben og gennemsigtig i din fortælling om dine produkter, hvor de kommer fra og hvorfor du har udvalgt netop disse. Afhængig af dit sortiment kan du også med fordel finde dine ingredienser, råvarer eller produkter i omkringliggende lande, men prøv at holde det så europæisk som muligt og fortæl når du afviger.